شعر های باران خورده

دفتر خاطرات من

لنگرارتباط بین سرطان رحم و زگیل تناسلی در زنان

دهانه رحم به مهبل متصل است و در پایین رحم است.زمانی که سلول های سرطانی به بافت رحم می رسند و آن را درگیر میکنند تبدیل به سرطان می شوند.

در مراحل اولیه این بیماری علائم مشخصی ندارد به همین دلیل به انجام منظم تست های پاپ اسمیر بسیار تاکید شده است تا قبل از نفوذ سلول های سرطانی، تشخیص و درمان به موقع صورت گیرد.

برخی از علائم سرطان دهانه رحم شامل خونریزی نامنظم و ترشحات غیر طبیعی از واژن می باشد.

اچ پی وی عامل سرطان دهانه رحم

ویروس پاپیلوم انسانی HPV یا زگیل تناسلی یک بیماری جنسی بسیار شایع می باشد که معمولا به صورت برجستگی های گوشتی در ناحیه تناسلی ایجاد می شوند. عامل این بیماری ویروس اچ پی وی یا همان پاپیلومای انسانی می باشد. شایع ترین راه انتقال آن رابطه جنسی می باشد.

بیش از 40 تیپ از اچ پی وی از این طریق منتقل می شود اما فقط چند نوع از این ویروس علائمی دارند که مشخص و قابل دیدن است.

این زائده های گوشتی معمولا به رنگ پوست و یا کمی تیره تر از آن هستند و می توانند باعث درد و ناراحتی شوند.

تقریبا تمام افرادی که از نظر جنسی فعال هستند، در زندگی شان حداقل به یک نوع از ویروس اچ پی وی آلوده می شوند.

زگیل تناسلی هم در مردان و هم در زنان ایجاد می شود اما احتمال ابتلا به آن، در مردان بیشتر است.

فقط دو نوع 16 و 18 از این ویروس عامل ایجاد سرطان هایی که با اچ پی وی مرتبط است، می باشند.

با توجه به اینکه زگیل تناسلی زنان احتمال ابتلا آنان به سرطان رحم را افزایش می دهد، خطر بیشتری متوجه آنهاست. بنابراین ما در اینجا به بررسی علائم، تشخیص ، درمان و علت زگیل تناسلی در زنان می پردازیم.

b1

+ نوشته شده در  ساعت   توسط raha 

دوراهی لیزر یا جراحی بواسیر؟

همه ما برای حفظ سلامتی، باید حتی الامکان نکاتی را رعایت کنیم تا احتمال ابتلا به بیماری‌های گوناگون را کاهش دهیم. رعایت نکات تغذیه‌ای و سبک زندگی درست می تواند از بروز عارضه های زیادی جلوگیری کند که بیماریهای مقعد و نشیمنگاه یکی از آنهاست. عارضه های نشیمنگاهی به شدت در حال گسترش هستند و تعداد افراد مبتلا به آنها روز به روز در حال افزایش است. این بیماریها ناحیه تحتانی و مقعد را درگیر می کنند و باعث ایجاد درد و ناراحتی در این بخش از بدن می شوند.

علائم و دلایل بواسیر

ممکن است مدت زیادی بدون هیچ علائمی به این بیماری مبتلا باشید و متوجه آن نشوید. عواملی مثل اسهال و یبوست مداوم، اضافه وزن، زور زدن هنگام دفع، نشستن به مدت طولانی و بلند کردن اجسام سنگین باعث افزایش فشار و تحریک عروق ناحیه مقعد می شوند که برای پیشگیری و یا بهبود این بیماری باید از آنها دوری کرد.

اولین نشانه ای که بعد از شروع بواسیر ممکن است با آن مواجه شوید، مشاهده خونریزی است که می تواند باعث ایجاد ترس و نگرانی زیادی شود. در چنین مواقعی نیازی به نگرانی نیست و باید در اولین فرصت به دکتر متخصص مراجعه کنید تا مشکل شما تشخیص داده شود.

هموروئید خارجی که علائمی مثل تورم و التهاب در اطراف مقعد، خارش و سوزش زیاد، احساس درد در هنگام نشستن و خونریزی هنگام اجابت مزاج ایجاد می کند، در مقایسه با بواسیر داخلی علائم شدیدتر و آزاردهنده تری برای بیمار به همراه دارد.

البته سایر بیماریهای نشیمنگاهی و حتی مشکلات گوارشی هم می توانند چنین علائمی ایجاد کنند، بنابراین بهتر است در صورت مشاهده این نشانه ها حتما به پزشک مراجعه کنید تا بطور دقیق بیماری تان بررسی شود. گاهی بیماران با استفاده از روش های درمان خانگی و گیاهی بواسیر، بیماری خود را موقتا بهبود می بخشند اما این عارضه بعد از مدتی دوباره عود می کند و روند درمان آن پیچیده تر خواهد شد.

نباید در مواجهه با اینگونه بیماری ها اقدامات درمانی خودسرانه انجام دهید، چون ممکن است در پی آن ناچار به جراحی و پرداخت هزینه و صرف زمان زیاد شوید.

معمولا نوع درمان با توجه به زمانی که از شروع بیماری گذشته و میزان پیشرفت آن تعیین می شود. این احتمال وجود دارد که پزشک تشخیص دهد بیماری شما در مراحل ابتدایی است و با روشهای خانگی و دارویی درمان می شود. اما در مورد هموروئید درجه 3 و 4 که پرولاپس شده اند و با اقدامات درمانی اولیه رفع نمی شوند، باید از روش جراحی یا لیزر هموروئید استفاده کرد.

لیزر هموروئید چه مزایایی دارد؟

لیزر که امروزه مورد توجه بیماران و حتی پزشکان قرار گرفته است، به عنوان روش قطعی درمان بواسیر شناخته می شود. البته انتخاب پزشک ماهر و کلینیک لیزر از آیتم های مهم برای درمان این عارضه به شمار می روند. در این روش بوسیله اشعه و تحت داروی بی حسی، زائده بواسیری را حذف می کنند. لیزر با ترمیم رگهای خونی در حین جراحی، مانع از خونریزی می شود و همین امر دقت جراح را افزایش داده و مانع از آسیب به عضلات اطراف هموروئید خواهد شد.

بیمار در جراحی بواسیر با لیزر مجبور به تحمل درد و ناراحتی نیست و بلافاصله بعد از جراحی مرخص می شود. طول دوران نقاهت و بهبودی در روش لیزر به حداقل می رسد و نیازی به استراحت مطلق و یا پانسمان زخم بعد از عمل نمی باشد. نکته مهم دیگر این است که لیزر بواسیر هیچگونه عوارضی ندارد و از این جهت نیازی به نگرانی نیست.

همچنین احتمال بازگشت و عود هموروئید در این روش بسیار پایین است. اما درمان با لیزر هم شامل دو نوع مادون قرمز و لیزر co2 است که عملکرد هریک متفاوت است. در بواسیرهای درجه یک و دو، بوسیله لیزر مادون قرمز رگهای بواسیری را منقبض می کنند تا جریان خونرسانی به آنها قطع شود اما در روش لیزر co2 با ایجاد برش توسط لیزر، بالشتکهای بواسیری را حذف می کنند.

عمل جراحی بواسیر

در مواقعی طبق صلاح دید پزشک یا بیمار، از عمل سنتی بواسیر برای درمان این عارضه استفاده می شود که شامل روشهای گوناگونی است و در ادامه به بررسی مزایا و معایب هر یک می پردازیم:

هموروئیدکتومی باز و بسته: به حذف و برداشتن بافت بواسیری بوسیله تیغ جراحی هموروئیدکتومی گفته می شود و زمانی کاربرد دارد که سایر روشهای درمان بی نتیجه باشند. در هموروئیدکتومی بسته، بافت بواسیر داخلی برداشته و خارج می شود و سپس بوسیله بخیه زخم ایجاد شده ترمیم می شود. روش باز هم طبق همین روال انجام می شود، با این تفاوت که زخم جراحی به صورت باز باقی می ماند تا خود به خود ترمیم شود. هموروئیدکتومی تحت بیهوشی کامل انجام می شود و احتمال عفونت زخم یا آسیب به بافت اطراف زائده هموروئیدی وجود دارد.

رابربند: در این روش با قطع جریان خونرسانی بواسیر را درمان می کنند. به اینصورت که یک کش پلاستیکی را به دور هموروئید می بندند تا خونرسانی به آن قطع شود و زائده کوچک شده و از بین برود.

استاپلر: این روش با نام هموروئیدپکسی هم شناخته می شود و از آن برای درمان بواسیر درجه 3 و 4 استفاده می شود. در این روش بوسیله دستگاهی هموروئیدهای پرولاپس شده را قطع می کنند. از مزایای استاپلر می توان به سرپایی بودن و بهبود سریعتر نسبت به سایر روش های جراحی اشاره کرد.

خطرات جراحی بواسیر یا هموروئید

روشهای جراحی بواسیر به دلیل نیاز به بستری شدن در بیمارستان و گذراندن دوران نقاهت سخت و طولانی و همچنین هزینه های بالا خیلی مورد استقبال بیماران قرار نمی گیرند و همانطور که در بالا اشاره شد، با عوارض و خطراتی برای بیمار به همراهند که شامل موارد زیر است:

  • تنگ شدن کانال مقعد
  • بی اختیاری در دفع مدفوع یا گاز
  • بازگشت مجدد بیماری
  • خونریزی شدید
  • عفونت

هزینه جراحی بواسیر با لیزر و روش سنتی

یکی از مواردی که تاثیر زیادی در انتخاب روش درمان دارد، هزینه است. اکثر بیماران گمان می کنند که هزینه عمل بواسیر کمتر از لیزر است، در صورتیکه اگر هزینه های جانبی بستری در بیمارستان و همچنین مراقبتهای بعد از جراحی بواسیر را در نظر بگیریم، می بینیم که این تصور اشتباه است.

ادامه در ایلنا

+ نوشته شده در  ساعت   توسط raha 

هموروئید یا بواسیر خونی را بسیار جدی بگیرید

بواسیر یا هموروئید همان رگهای خونی راست روده می باشد که می تواند باعث خارش و خونریزی شود. هموروئید می تواند هم داخل انتهای روده یا همان رکتوم (نوع داخلی) و هم دیواره بیرونی مقعد (نوع خارجی) ایجاد شود.

خونریزی بدون درد هنگام اجابت مزاج، یکی از علائم شایع بواسیر می باشد. این خون معمولا به رنگ قرمز روشن داخل مدفوع و بر روی کاسه توالت و یا دستمال توالت دیده می شود.

بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری  تا موقعی که عود نکند و خونریزی نداشته باشد اصلا نمی دانند که به این بیماری مبتلا شده اند.

طبق آماری که از انجمن جراحان روده بزرگ آمریکا منتشر شده، حدود ۵ درصد از افرادی که بواسیر دارند، علائمی مانند خونریزی را هم تجربه می کنند.

هموروئید خونی از انواع شایع و خطرناک این بیماری می باشد که به غیر از درد و سایر مشکلات، کم خونی  را هم برای فرد به همراه دارد.

ادامه این مقاله را در سایت روزیاتو بخوانید

+ نوشته شده در  ساعت   توسط raha 

علت پرولاپس یا افتادگی واژن،

پرولاپس واژینال یا افتادگی واژن شرایطی است که در آن بافت هایی مانند رحم، راست روده، مثانه، مجرای ادرار، روده کوچک و یا خود مهبل (واژن) شروع به پرولاپس کند، یا از موقعیت طبیعی خود خارج شود.
پرولاپس واژن هنگامی اتفاق می افتد که ماهیچه هایی که از اندام های زنان در لگن حمایت می کنند، ضعیف شوند. این تضعیف باعث می شود رحم، مجرای ادرار ، مثانه یا روده بزرگ به داخل واژن فرو رود. اگر عضلات کف لگن بیش از اندازه ضعیف شوند، این اندام ها می توانند از مهبل خارج شوند. علائم ناشی از پرولاپس واژن معمولاً بر عملکرد جنسی و همچنین عملکردهای بدنی مانند ادرار و دفع مدفوع تأثیر می گذارد. پس باید هرچه سریع تر برای درمان آنها اقدام کنید.

 

انواع افتادگی واژن

  • پرولاپس یا افتادگی مثانه (سیستوسل یا پیشابراه) : این مشکل هنگامی رخ میدهد که دیواره جلوی مهبل از بین برود. در نتیجه، مثانه ممکن است در مهبل فرو رود. هنگامی که این وضعیت رخ دهد، مجرای ادرار نیز به طور معمول دچار افتادگی شده و پرولاپس مجرای ادرار نیز رخ می دهد. هنگامی که هم مثانه و هم مجرای ادرار پرولاپس می شوند، این بیماری به عنوان یک سیستروتروسکل شناخته می شود. بی اختیاری ادراری (نشت ادرار در هنگام سرفه، عطسه، ورزش و غیره) از علائم شایع این بیماری است.

 

  • پرولاپس یا افتادگی راست روده (رکتوسل) : این نوع پرولاپس واژن شامل پرولاپس دیواره پشتی مهبل است. هنگامی که این دیواره ضعیف می شود، دیواره رکتوم به دیواره واژن فشار می آورد و برآمدگی ایجاد می کند. این برآمدگی ممکن است هنگام حرکات روده قابل توجه باشد.
  • پرولاپس یا افتادگی روده کوچک (انتروسل): ضعیف شدن قسمتهای بالای واژن می تواند باعث این نوع پرولاپس واژن شود. این حالت در درجه اول به دنبال یک هیسترکتومی رخ می دهد. انتروسل وقتی ایجاد می شود که دیواره های جلوی و پشت واژن به روده ها اجازه دهد تا بر روی واژن فشار بیاورند.
  • پرولاپس یا افتادگی رحم : این بیماری شامل تضعیف گروهی از رباط ها به نام رباط های رحمی در بالای مهبل است. که باعث افتادگی رحم می شود. مراحل پرولاپس رحم عبارتند از:

پرولاپس درجه اول: رحم به قسمت تحتانی واژن فرو می رود.

پرولاپس درجه دوم: رحم به سطح دهانه واژن می رسد.

پرولاپس درجه سوم: دهانه رحم که در قسمت انتهایی رحم قرار دارد، به دهانه واژن          رسیده و از بدن بیرون زده است. به این حالت پرولاپس کامل نیز گفته می شود.

پرولاپس درجه چهارم: تمام رحم بیرون از واژن بیرون می زند. به این حالت پرولاپس             کامل نیز گفته می شود.

  • پرولاپس طاق واژینال: این نوع پرولاپس ممکن است پس از هیسترکتومی (برداشتن جراحی رحم) رخ دهد. از آنجا که رباط های اطراف رحم وظیفه پشتیبانی از مهبل را دارند پس از برداشت رحم، این پشتیبانی از بین می رود. در پرولاپس طاق واژن، قسمت بالای واژن به تدریج به سمت دهانه واژن فرو می رود. این ممکن است باعث تضعیف دیواره های مهبل (واژن) شود. سرانجام، ممکن است قسمت بالای واژن از طریق دهانه واژن خارج شده و حتی از بدن بیرون زده شود. پرولاپس طاق واژن غالباً با آنتروسل همراه است.

علائم افتادگی واژن

اغلب زنان دچار افتادگی واژن علائمی ندارند. با این حال امکان بروز علائم در برخی از زنان وجود دارد. این علائم به نوع افتادگی واژن نیز بستگی دارد. علائم عمومی این بیماری شامل موارد زیر است:

علائم افتادگی واژن

  • احساس پر بودن مهبل
  • حس توده ای در ورودی واژن
  • احساس سنگینی یا فشار در لگن
  • احساسی مثل “نشستن روی توپ”
  • درد در ناحیه کمر که هنگام خوابیدن بهتر می شود.
  • نیاز مکرر به ادرار بیشتر از حد معمول
  • اختلال در تخلیه روده یا مثانه
  • عفونت های مکرر مثانه
  • خونریزی غیر طبیعی از مهبل (به خصوص خونریزی بعد از بائسگی)
  • خروج غیر ارادی ادرار هنگام سرفه، عطسه، خندیدن، رابطه جنسی یا ورزش
  • درد هنگام رابطه جنسی

علائم اختصاصی برای انواع خاصی از پرولاپس واژن شامل موارد زیر است:

  • مشکل در تخلیه روده: این ممکن است نشان دهنده یک انتروسل، پرولاپس طاق واژینال یا رکتوسل باشد. برخی از بیماران برای رفع مشکل تخلیه روده، انگشتان خود را روی دیواره پشت واژن قرار میدهند تا به تخلیه کامل روده کمک کنند. به این حالت پاشش گفته می شود.
  • مشکل در تخلیه مثانه: این ممکن است یک مشکل ثانویه ناشی از سیستوسل، افتادگی مجرای ادراری، انتروسل، افتادگی واژینال یا رحم به مدت طولانی باشد.
  • یبوست: این شایعترین علامت یک رکتوسل است.
  • بی اختیاری ادراری: این یک علامت شایع، اغلب همراه با ابتلا به سیستوسل دیده می شود.
  • دردی که با ایستادن طولانی مدت افزایش می یابد: این ممکن است نشان دهنده انتروسل، افتادگی واژینال یا رحم باشد.
  • برآمدگی بافت در دیواره پشت واژن: این یک علامت شایع رکتوسل است.
  • بیرون زدگی بافت در دیواره جلوی مهبل (واژن): این علامت شایع سیستوسل یا افتادگی مجرای ادراری است.
  • گسترش واژن: این یک یافته فیزیکی است که غالباً در ترکیب با افتادگی بالای واژن مشاهده می شود.

علت افتادگی واژن

عضله ای، به نام عضله کف لگن، از اندام های لگن پشتیبانی می کند. در صورتی که این عضله به هر دلیلی آسیب ببیند، افتادگی واژن اتفاق می افتد. علل پرولاپس واژن شامل موارد زیر است:

  • زایمان طبیعی و سخت : زایمان به بافت ها، عضلات و رباط ها در داخل واژن و اطراف آن آسیب می رساند. به خصوص اگر وزن نوزاد زیاد باشد. زایمان می تواند این عضلات را کشیده و تضعیف کند، و یک عامل خطرناک در ارتباط با سیستوسل ها شناخته می شود که در آن مثانه به داخل مهبل می رود. در برخی موارد مجرای ادرار جابجا شده و دچار افتادگی می شود.
  • یائسگی: استروژن هورمونی است که به تقویت عضلات و بافتهای حمایت کننده لگن کمک می کند. پس از یائسگی، سطح استروژن کاهش می یابد در نتیجه بافت های پشتیبانی ضعیف میشوند.
  • هیسترکتومی: رحم بخش مهمی از ساختار پشتیبانی در بالای مهبل است. هیسترکتومی شامل برداشتن رحم است. بدون رحم، قسمت بالای واژن ممکن است به تدریج به سمت واژن بیفتد.
  • سرفه مداوم ناشی از بیماری مزمن ریه
  • فشار به لگن ناشی از اضافه وزن
  • یبوست مزمن
  • بلند کردن اجسام سنگین

​منبع :مجله پزشکی بیچشک

+ نوشته شده در  ساعت   توسط raha 

درمان فیستول مقعد با طب سنتی - ایران کلینیک

درمان فیستول مقعد با طب سنتی کاهش دهنده درد و التهاب ناحیه ی مقعد

درمان فیستول مقعد با طب سنتی
با وجود اینکه امروزه طب سنتی جایگاهی در طبابت ندارد و بیشتر جنبه‌ی درمان حمایتی، آن هم بی‌پایه و اساس علمی پیدا کرده است. اما هنوز افرادی برای درمان بیماری‌های صعب‌العلاج خود نیز که روش‌های نوین به سختی آن را درمان می‌کند به سراغ طب سنتی می‌روند.
یکی از این بیماری‌ها فیستول مقعدی است که حتی در درمان پزشکی هم محدودیت‌های درمانی دارد و هنوز دارویی برای بهبود آن کشف نشده است و پزشکان چاره‌ای جز جراحی برای آن نیافته‌اند. در برخی بیماری‌ها مانند فیستول مقعدی آسیب بافتی می‌تواند آن‌قدر فجیع و مشکل‌ساز باشد که هیچ دارویی حتی داروی شیمیایی قدرت ترمیم بافت آن را نداشته باشد. در درمان طب سنتی فیستول مقعدی فقط شاهد کاهش درد و التهاب موجود در ناحیه‌ی مقعد خواهیم بود که موقتی است. افرادی که از فیستول مقعدی رنج می‌برند با طب سنتی فقط روند درمانی خود را کند کرده و در نهایت به دلیل شدت گرفتن عفونت و وخامت ناحیه مجبور به رو آوردن به درمان طبی خواهند شد.
اگرچه تجربه ثابت کرده که طب سنتی در کاهش علائم بسیاری از بیماری‌ها مؤثر بوده است اما متأسفانه در برخی بیماری‌ها کاهش علائم نه تنها کمکی به بهبودی نخواهد کرد بلکه با به تأخیر انداختن روند درمان فیستول مقعد بیماری فقط منجر به آسیب بیشتر خواهند شد. فیستول مقعد یکی از بیماری‌هایی است که تأخیر در درمان آن نتیجه‌ای جز عمیق‌تر و وسیع‌تر شدن آن ندارد.
عدم آگاهی و انتخاب روش‌های نادرست درمانی می‌تواند مشکلات ناشی از بیماری را برای فرد دو چندان کند. پس بهتر است قبل از هر اقدام درمانی درباره‌ی آن تحقیق و تفحص شود تا حداقل با از دست دادن زمان مسیر بهبودی طولانی‌تر نشود.

منبع: ایران کلینیک

+ نوشته شده در  ساعت   توسط raha 

علت همورویید یا بواسیر در دوران بارداری و درمان آن

چرا بواسیر در بارداری اتفاق می افتد؟

در طول بارداری بدن مادر تغییرات زیادی می کند. حالت تهوع و ویار  یکی از تغییرات این دوران است.هموروئید یا بواسیر  یکی دیگر از تغییرات دستگاه گوارش در دوران حاملگی می باشد .در این مطلب قصد داریم ضمن بیان توضیحاتی در مورد این بیماری روش های درمان آن در دوران بارداری را بیان نماییم.همورویید یا بواسیر، بافتی عروقی است که در قسمت انتهای روده بزرگ و مقعد وجود دارد. اگر این رگها به هر دلیلی گشاد و متورم شوند، علایمی ایجاد میشود که با توجه به اینکه همورویید داخلی یا خارجی باشد، متفاوت است.

همورویید داخلی معمولا با خونریزی بدون درد و در موارد شدید با بیرونزدگی رگ متورم از مقعد همراه است و نشانه همورویید خارجی، معمولا درد و خونریزی موقع دفع و برجستگی رگ متورم در حاشیه مقعد است. علت ایجاد همورویید کاملا مشخص نیست ولی افزایش فشار داخل شکم به علل مختلف و یبوست، از عوامل مهم ایجاد آن هستند. از طرفی نباید هرگونه خونریزی از مقعد را همورویید دانست زیرا بیماریهای مهم و گاهی خطرناک دیگری ممکن است با همین علایم شروع و ظاهر شوند و تاخیر در تشخیص و درمان نامناسب آنها گاهی آسیبهای غیرقابل جبرانی به سلامت فرد میزند.

افزایش فشار داخل شکم و یبوست بارداری باعث همورویید میشود
در دوران بارداری هم گاهی افزایش فشار داخل شکم و یبوست بارداری باعث همورویید میشود و مصرف مایعات فراوان درصورت اینکه پزشک آن را منع نکرده باشد، از آن پیشگیری میکند. معالجه و رژیم پرفیبر برای پرهیز از زورزدن هنگام دفع مدفوع و نشستن در آب گرم و استفاده از مسکن و داروهای موضعی نیز در کنترل علایم مفید خواهد بود.

منبع: http://namnak.com

 

+ نوشته شده در  ساعت   توسط raha 

شناخت بیماری فیستول مقعد در ایران کلینیک

بیماری فیستول مقعد چیست؟ و علل ایجاد انواع این بیماری دردناک

 

فیستول مقعد چیست؟

به صورت کلی فیستول در نتیجه‌ی یک اتصال غیر نرمال میان دو ارگان یا دو سطح و بافت بدن به وجود می‌آید. در فیستول مقعد این اتصال بین دیواره‌ی مخاطی درون کانال مقعد و پوست نزدیک مقعد ایجاد می‌شود که به شکل یک تونل کوچک باریک غیر طبیعی در پایان راست روده ظاهر خواهد شد که به سطح خارجی پوست باز می‌شود.
برای درک بهتر فیستول مقعدی آشنایی با حالت طبیعی کانال مقعد لازم است. کانال مقعد در پایانی‌ترین مسیر دستگاه گوارش در حد فاصل دو دریچه‌ی حلقه مانند عضلانی به نام دریچه‌ی داخلی و خارجی مقعد قرار گرفته است. دریچه‌ی داخلی از جنس عضلات صاف و غیر ارادی و دریچه‌ی خارجی از عضلات اسکلتی و تحت کنترل ارادی تشکیل شده است. این دو عضله با هم می‌توانند کانال مقعد را حمایت کنند. ما بین این دو دریچه، غددی قرار گرفته است که غددی مقعدی نام دارند و ترشحات خود را به درون کانال مقعد تخلیه می‌کنند. در صورتی که خروجی یکی از این غدد مسدود شود منجر به عفونت و چرک خواهد شد.
در نهایت فیستول مقعدی در نتیجه این عفونت در نزدیکی مقعد و تجمع چرک در بافت نزدیک آن ایجاد می‌شود. چرک می‌تواند یک کانال کوچک در پشت سر خود بر جای بگذارد و به سطح پوست گسترش یابد. فیستول مقعد در افرادی با سابقه‌ی آبسه مقعد که به درستی بهبود نیافته است، رخ می‌دهد. چرک و حتی ترشحات مدفوعی نیز می‌توانند از این کانال کوچک خارج و در سطح پوست رویت شوند. عفونت ناشی از آبسه می‌تواند در کل بدن نیز پخش شود.
فیستول مقعد بر اساس سادگی یا پیچیده بودن و محل قرارگیری و نزدیکی آن به محل دریچه‌های کانال مقعد به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. پنج دسته‌ی آن شامل:
فیستول اکسترا اسفنکتریک (Extrasphincteric ): از راست روده (قسمتی از روده‌ی بزرگ) آغاز و به سمت پایین کشیده شده و از طریق عضله‌ی لواتور آنی کف لگن به پوست اطراف مقعد باز می‌شود. توجه داشته باشید که این نوع فیستول از خطوط دندانه دار (که غدد مقعد در آن قرار دارد) به وجود می‌آید که می‌تواند از بیماری کرون یا یک فرآیند التهابی مانند آپاندیس و یا آبسه ناشی شود.
فیستول سوپر اسفنکتریک ( Suprasphincteric ): از بین عضلات اسفنکتر داخلی و خارجی آغاز شده و به سمت بالا گسترش می‌یابد و از عضلات پوبورکتالیس عبور کرده و در حدود یک اینچی خروجی مقعد به پوست باز می‌شود. این فیستول ۲۰ درصد شیوع دارد.
فیستول ترانس اسفنکتریک ( Transphincteric ): بین عضلات دریچه‌ی داخلی و خارجی و یا پشت مقعد شروع، از عضله‌ی اسفنکتر خارجی عبور کرده و در فاصله‌‌ی یک اینچی و یا دورتر از پوست اطراف مقعد خارج می‌شود. این فیستول با شیوع ۲۰ الی ۲۵ درصد به دلیل شکل ظاهری آن که ممکن است شبیه ‘U’ باشد، گاهی اوقات فیستول نعل اسبی نامیده می‌شود.
فیستول اینتر اسفنکتریک ( Intersphincteric ): از بین عضلات اسفنکتر داخلی و خارجی آغاز شده و با عبور از عضله اسفنکتر داخلی از قسمت بسیار نزدیک به مقعد خارج می‌شود. شایع‌ترین نوع فیستول مقعدی با شیوع ۵۵ تا ۷۰ درصد است.
فیستول زیرمخاطی: این فیستول به صورت سطحی از زیر مخاط عبور می‌کند.
این کانال می‌تواند باعث بروز علائم ناخوشایند مانند ناراحتی و سوزش پوست، درد، التهاب و همچنین در برخی از بیماران علایم دیگری چون خونریزی و ترشح در هنگام عبور مدفوع شود. بسته به علت این بیماری و عوامل دیگر ممکن است فیستول با علائم متفاوتی خود را نشان دهد. به دلیل شدت آسیب معمولاً راهی جز جراحی برای درمان فیستول و ترمیم آن پس از مقابله با عفونت ناحیه‌ وجود ندارد.

انواع فیستول مقعدی

علل ایجاد فیستول مقعد

معمولاً فیستول مقعد به دنبال یک آبسه مقعدی به وجود می‌آید که بسیار دردناک است. آبسه به دلیل انسداد یکی از غدد درون راست روده ایجاد می‌شود سپس چرک ناشی از آن در بافت‌ها به پدید آمدن یک فیستول مقعدی کمک می‌کند. تخمین زده شده که بین هر چهار فردی که دچار آبسه مقعد می‌شوند دو مورد به فیستول ختم خواهد شد. درمان آبسه معمولاً ساده است که با یک برش پوستی روی آبسه و تخلیه چرک آن انجام می‌شود. تخلیه آبسه می‌تواند در مطب پزشک یا کلینیک تحت بی‌حسی موضعی انجام شود. اغلب موارد در صورتی که آبسه خود‌به‌خود تخلیه شود و به صورت کامل بهبود نیابد، فیستول اتفاق می‌افتد. پس دلایل این بیماری به ترتیب عبارت است از:

    • آبسه مقعدی: فیستول ناشی از آبسه معمولاً دارای علائم کلی عفونت در بدن فرد است که در اغلب موارد تکرار می‌شود، این علائم شامل تب، خستگی، احساس ناخوشی و تورم اطراف دهانه‌ی مقعد است.
نمایشگر ویدیو

از طرفی نادرترین دلایل ایجاد فیستول مقعد که ممکن است ناشی از یک بیماری مزمن در فرد باشد، عبارتند از:

    • بیماری کرون: یک بیماری طولانی‌مدت که در آن دستگاه و لوله‌های گوارشی ملتهب می‌شوند. در صورتی که علت فیستول این بیماری باشد خود را با نشانه‌های متفاوتی نشان خواهد داد که در تشخیص کمک‌کننده خواهد بود. بیماری کرون در ۲۵ درصد موارد فیستول مقعدی نقش دارد که دارای علایمی از جمله درد شکم، اسهال، از دست دادن اشتها، کاهش وزن، تهوع و استفراغ است؛
    • دیورتیکولیت: عفونت کیسه‌های کوچک است که در روده بزرگ قرار گرفته است؛
    • هیدر آدنیت چرکی: یک بیماری پوستی مزمن است که در آن غدد عرق دچار عفونت شده و باعث ایجاد آبسه و زخم می‌شود، در صورتی‌که این بیماری غدد درون مقعد را درگیر کند به صورت سطحی یا عمقی باعث عفونت و بروز فیستول می‌شود؛
    • عوارض جراحی در نزدیکی مقعد: فیستول مقعد می تواند بعد از عمل جراحی تخلیه‌ی آبسه مقعد رخ دهد، آسیب بافتی ناشی از جراحی‌های مقعدی یا زایمان سخت نیز می‌تواند باعث تغییر شکل سلولی و ایجاد فیستول مقعدی شود.؛
    • ابتلا به سل: سل یک عفونت باکتریایی است که اغلب ریه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما می‌تواند در هر نقطه از بدن رخ از جمله راست روده رخ دهد و باعث آبسه مقعد و فیستول آن شود؛
    • بیماری‌های جنسی نظیر کلامیدیا یا سیفلیس: برخی از عفونت‌های منتقله از راه جنسی نیز احتمال ایجاد فیستول مقعد را افزایش می‌دهد؛
    • HIV : با کاهش سطح ایمنی بدن فرد را در معرض ابتلا به عفونت قرار می‌دهد و بدین ترتیب شرایط را برای ایجاد فیستول مقعد مساعد می‌کند؛
    • سرطان: در سرطان رکتوم احتمال تغییر شکل سلولی و ایجاد تومور در قسمت انتهایی روده بزرگ، یعنی جایی که مدفوع قبل از دفع ذخیره می‌شود وجود دارد که زمینه‌ساز فیستول مقعدی شود؛
    • زخم ناشی از ضربه: ضربه و تروما می‌تواند با ایجاد تغییر شکل سلولی و ایجاد زخم و آسیب بافتی شرایط را برای ایجاد فیستول مقعد مهیا کند؛
+ نوشته شده در  ساعت   توسط raha